תורה שבעל פה צפונה בתוך התורה שבכתב


אחשורוש


אחשורוש
לקראת פורים הקרב ובא, נגלה את אחשורוש מוצפן בצופן התורה.


חז''ל במדרשיהם על מגילת אסתר דורשים ש''ממוכן'' שהיה אחד מיועציו של אחשורוש הוא המן הרשע ונקרא כך על שם שהיה מוכן לפורעניות שתיהרג ושתי על ידו.
בטבלה שלפנינו אנו רואים רמזים ברורים למדרש זה כפי שנבאר להלן.

לאחר ''חטאה'' של ושתי המלכה, אשר כזכור סירבה לפקודת המלך אחשורוש שתבוא ערומה למשתה, כינס אחשורוש את שבעת יועציו הקרובים לקבל מהם עצה מה לעשות עם המלכה המורדת.

במגילת אסתר בפרק א' בפסוקים טז-כ' מופיע הסיפור המלא:
וַיֹּאמֶר מומכן (מְמוּכָן), לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים, לֹא עַל-הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ, עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה: כִּי עַל-כָּל-הַשָּׂרִים, וְעַל-כָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר, בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ. כִּי-יֵצֵא דְבַר-הַמַּלְכָּה עַל-כָּל-הַנָּשִׁים, לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן: בְּאָמְרָם, הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לְפָנָיו--וְלֹא-בָאָה. וְהַיּוֹם הַזֶּה תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה. וְנִשְׁמַע פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה בְּכָל-מַלְכוּתוֹ, כִּי רַבָּה הִיא; וְכָל-הַנָּשִׁים, יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן--לְמִגָּדוֹל, וְעַד-קָטָן. וַיִּיטַב, הַדָּבָר, בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ, וְהַשָּׂרִים;

הכתוב מלמדנו כיצד הצליח ממוכן ( המן ) לעוץ עצתו באומנות פיו וע''י לשון הרע שסיפר.
תוצאות עצתו של המן היתה בהריגת ושתי המלכה ובהמלכתה של אסתר.
את הפירוש המלא לתוכן עצתו ושיטותיו של המן הרשע תוכלו לקרוא בילקוט מעם לועז, אסתר, דף נ''ה ואילך ובמפרשים אחרים.



מילות מפתח לפי הצבעים בטבלה:
אחשורוש (2347) - הדילוג המינימלי בתורה

מרמה אחשורוש (2347) - הדילוג המינימלי בתורה
מלל המן ובתעלל הכה - (4694) - המינימלי יחידי בתורה
תמות ושתי - (4688) - מינימלי בספר שמות, שלישי מינימלי בכל התורה

הטבלה:

שימו לב איך צופן התורה מוליך אותנו שלב אחר שלב לגילוי הרמזים שבורא עולם צפן בתורתו הקדושה:
תחילת הממצא נולד כאשר ערכנו חיפוש אחרי המילה: ''אחשורוש'' . בשלב זה לא היה ברור כלל מה עתיד להתגלות !
המחשב מבודד את הדילוג המינימלי בתורה של המילה ''אחשורוש'' וכעת אנו מחפשים מסרים נוספים בראש ובסוף הדילוג, ואלו אכן לא מאחרים לבוא: מתגלה לנו שבתחילת הביטוי, לפני המילה אחשורוש מופיעה המילה: ''מרמה'' - והביטוי המלא שמתגלה הוא: ''מרמה אחשורוש''.

נשאלת השאלה: מי מרמה את אחשורוש ?
והתשובה : ''המן'' מוקלדת למחשב לצורך סריקה אחר דילוג זה.

הממצא המתקבל הוא ממצא בדילוג כפול מהדילוג הראשון ( 4694 ) - הנקרא בשפה מקצועית: דילוג בעמודה מקבילה. שימו לב שהעמודה בה התגלה הממצא היא העמודה הסמוכה לעמודת הדילוג המרכזי : ''מרמה אחשורוש''.

הממצא המלא מתאר בדיוק את התאור אותו מתארים חז''ל אודות המן אשר הצליח לרמות את אחשורוש:
''מלל המן ובתעלל הכה ''


ננתח משפט זה: ''מלל המן'' - כוחו של המן היה במלל היוצא מפיו, בו הצליח להטות את דעתו של אחשורוש ויועציו לבצע את פעולת הרצח שבעצם כלל לא היתה רצויה לאחשורוש.
''ובתעלל הכה'' - תעלל מילולי זה גרם לכך שהמכה אותה כיוון המן כנגד המלכה ושתי אכן התקיימה.

מכאן, אחרי שהצופן מוליך אותנו למציאת הרמזים הצפונים בטקסט, אנו מגיעים לשלב האחרון ומחפשים את הרמז לגיבורת הסיפור: המלכה ושתי.
המחשב מקבל את הפקודה לסרוק אחר הביטוי: ''ושתי'' ומוצא את הדילוג - אנו לא ממש ציפינו לקבל מסר כל כך חד וברור - אבל קיבלנו - הדילוג המלא שהתגלה אומר:
''תמות ושתי'' ובכך מושלם מלוא המדרש של חז''ל.


   חזרה לתורה שבעל פה צפונה בתוך התורה שבכתב